Політика електромобілів в Україні 2021-2022

В останні роки електромобілі стали дуже популярними в усьому світі, оскільки вони допомагають зменшити забруднення повітря. Електромобілі також допомагають зменшити кількість енергії, що витрачається на транспортування, ніж звичайні транспортні засоби, оскільки електромобілі споживають у 3-4 рази менше, ніж звичайний автомобіль, що працює на паливі.

Ці переваги є дуже важливими для України, оскільки Міністерство інфраструктури України повідомило, що 33% парникових газів від транспортних викидів в Україні, а також близько 25% світового споживання первинної енергії спрямовується на транспортний сектор (Олександр Озеран 2022).

Щоб сприяти використанню електромобілів, які допоможуть вирішити вищезазначені проблеми, український парламент у липні 2021 року подав зміни, які передбачають звільнення від оподаткування та митних платежів для імпорту та купівлі електромобілів.

Поправки до податкових стимулів включають:

– Звільнення від імпортного податку на додану вартість (ПДВ) і митного збору в період з 1 січня 2022 року по 31 грудня 2030 року для всього обладнання та запасних частин для виробництва електромобілів, електробусів і вантажних електротранспортних засобів, а також транспортних засобів, що використовують природний газ або біогаз.

– Звільнення від сплати податку на додану вартість (ПДВ) продажу електромобілів, вантажних електромобілів, транспортних засобів, що працюють на природному газі чи біогазі, на національному ринку України до 31 грудня 2025 року.

– До 31 грудня 2035 року звільнення від податку на прибуток для компаній, які виробляють виключно електричні двигуни, акумулятори, зарядне обладнання та електромобілі.

Законопроєкт про електромобілі

Цей проєкт закону створює рамки політики щодо електромобілів в Україні. У ньому пояснюється, що розвиток та інфраструктура електромобілів має бути пріоритетом державної політики в галузі автомобільного транспорту. Цей закон також сприяє використанню електроавтобусів в Україні, ніж автобусів, що працюють на викопному паливі, для громадських перевезень з метою зменшення викидів. 

Законопроєкт наголошує на тому, що:

– З 1 січня 2030 року необхідно запровадити виключно електробуси на автобусних маршрутах загального користування в режимі регулярних пасажирських перевезень. Важливо, ємність акумулятора таких електробусів має покривати добовий пробіг без додаткової підзарядки.

– Для тендерів на надання послуг з перевезення пасажирів мають бути встановлені парки електробусів не менше 20% після 1 січня 2025 року, 40% після 1 січня 2027 року або 80% після 1 січня 2029 року. 

– Переможці тендеру з парком, що складається менше ніж 50% з електробусів, можуть укласти ці угоди до семи років; і для парків, що складаються 50% та більше відсотків електричних автобусів, це можна продовжити до десяти років.

– Транспортні компанії в Україні, які використовують електробуси, повинні мати парки, 85% яких складають електробуси українського виробництва (Повідомлення про оприлюднення проєкту Закону України, 2022). Податкові зміни та законопроекти очікують на затвердження Кабінету Міністрів України перед голосуванням у парламенті.